Vítejte na stránkách publikace Aladinova kouzelná lampa. Jak již z názvu vyznívá, jedná se o knížku pro děti. Je to však kniha neobvyklá, neboť obsahuje také elementy (funkce a výhody) učebnice, písanky a omalovánky. Vedle pohádky totiž v knize najdete další tři hlavní části: úkoly ve formě dotazů a úvah, dramatizaci a scénář.
S touto netradiční koncepcí bude učitel schopen materiál nejen přednést, ale i uchopit myšlenku tak, aby se žák dokázal seznámit s postavami a vcítit se do nich, což mu umožní lepší porozumění čtenému textu, a v neposlední řadě zmotivovat žáka k lepšímu vztahu ke knize jako takové.
Sáhodlouhý písemný popis knížky a jejích výhod je ale na čtení nudný a zřejmě by ho v dnešní době plné spěchu a moderních technologií ani nikdo nedočetl do konce, a proto, abychom „drželi krok“, jsme pro vás – učitele, vychovatele a rodiče – připravili stručné video, jež vám publikaci nejen osvětlí a znázorní, nýbrž i přiblíží názory na ni ze strany pedagoga i žáka.
Nyní je namístě vysvětlit, co se skrývá v tom, že se jedná o dárek se zápletkou. Dárek jako takový, zejména vánoční, není nic tak zvláštního. Většinu rodičů, ale i učitelů, možná překvapí fakt, který zjistila Česká školní inspekce (ČŠI) minulý rok, a to při své inspekční činnosti zaměřené na rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/16. Překvapil totiž i nás, vzdělávací a didaktický institut specializující se ve čtenářské gramotnosti. Dovolte nám citovat pár zajímavostí ze zveřejněné tematické zprávy ČŠI ze dne 25. listopadu 2016, konkrétně ze žákovské ankety:
Hodnocení čtení v hodinách
DOTAZ: Zamysli se nad čtením při hodinách českého jazyka a literatury.
ODPOVĚĎ: Učitel mi dává číst zajímavé věci. (51 %)
ODPOVĚĎ: Při čtení myslím na něco jiného. (41 %)
Sebehodnocení
DOTAZ: Jak ti jde čtení?
ODPOVĚĎ: Když je kniha zajímavá, je mi jedno, jak je obtížná na čtení. (85 %)
Vztah ke čtení
DOTAZ: Co si myslíš o čtení?
ODPOVĚĎ: Měl/a bych radost, kdyby mi někdo dal knihu jako dárek. (69 %)
Výše uvedené procentní hodnoty hovoří samy za sebe, a proto většinu z vás nepřekvapí, že jedním z doporučení ČŠI ve zmíněné tematické zprávě je „podporovat pedagogy ve využívání efektivních metod a strategií umožňujících rozvoj čtenářské gramotnosti a posilovat pozitivní vztah žáků ke čtenářství“.
Toto doporučení je samozřejmě důležité i z jiných důvodů, než jakými jsou výsledky žákovské ankety. Na mezinárodní konferenci „Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem (Cesty propojení výzkumu a praxe)“ pořádané Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze v září 2014 jsme se od vědců dozvěděli, že od roku 2004 došlo k nárůstu počtu dětí s SPU (specifickými poruchami učení – např. dyslexie) z 3–4 % na 10–12 % a že přibližně polovina dětí v České republice čte bez porozumění.
Věděli, či tušili jste, že většina dětí si přeje knihu jako dárek? Dejte jim jako dárek Aladinovu kouzelnou lampu, ale až na konci ledna, a to při příležitosti předávání pololetního vysvědčení. Žáček si přijde k tabuli pro vysvědčení a spolu s ním dostane od paní učitelky či pana učitele tuto knížku, nebo si dárečky můžete rozdat později a třeba budete mít hned ten slavnostní den trochu času i chuť si pohádku spolu přečíst. Nebo ji necháte dětem k přečtení doma o prázdninách – je jen na vás, jak si to sami zorganizujete.
Výhodou této knihy – jejíž jazyk lahodí uchu, ilustrace oku a obsah pohladí po duši – je také to, že jsme její rozměr udělali záměrně pro tuto příležitost – tj. je trošku větší než vlastní vysvědčení, aby si ho děti mohly do knížky bezpečně uložit jako do desek. Samozřejmě že tato „zápletka“ bude pro školy představovat menší zádrhel – půjde nejenom o to se s rodiči domluvit na zakoupení lednového dárečku v předvánočním období, ale učinit tak se všemi rodiči, neboť pochopitelně nemůžeme přistoupit na situaci, kdy dáreček dostane třeba jen polovina třídy, protože ostatní rodiče nebyli ochotní ho pořídit. Učitelé si tudíž mezi sebou musí domluvit jednotný postup ve školách a následně také s rodiči. K tomu vám, pevně doufáme, dopomůže nejen výše uvedené video o knížce, ale také její recenze od renomované umělecké osobnosti (vizte níže), včetně těchto internetových stránek.
Po prázdninách, v průběhu druhého pololetí, pak učitelé mohou knížku využít jako jednu z aktivit pro vyučování čtení s porozuměním, pro čtení se správnou intonací, čtení s přednesem nebo pro přípravu divadelního představení na konec školního roku atd. Zde si dovolíme zakončit výstižným citátem z rozhovoru s panem profesorem Jaroslavem Provazníkem z Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze (DAMU): „Tím, že žáci mají příležitost podílet se na tvorbě inscenace, učí se pracovat v týmu na společném díle a učí se dokončovat práci, získávají povědomí o tom, co je to kompozice, pronikají do zákonitosti výstavby divadelního tvaru, poznávají při praktické činnosti, jak funguje divadlo, jaké prostředky používá, jak vzniká jevištní postava, mají příležitost k hlubšímu porozumění uměleckému textu a – v případě, že se skupina a učitel rozhodnou, že svou inscenaci předvedou ostatním – učí se vystupovat na veřejnosti, překonávat zábrany, zvládat trému, převzít zodpovědnost za svěřený úsek práce, nést zodpovědnost za společné dílo a ideálně také reflektovat svou práci a práci druhých. Což jsou všechno schopnosti a dovednosti, které jsou pro život více než užitečné.“ 1
Tomu tak je z několika důvodů, ale ty hlavní jsou:
Objednat knihu »
Svůj první film, který byl určen výhradně dětskému publiku, jsem natočil v roce 1985 a musím říct, že tehdy jsem ani netušil, do jak specifické tvůrčí oblasti vstupuji. Už při psaní scénáře jsem si uvědomil, že dítě není malý dospělý a že je s ním tudíž nutno rozmlouvat skrze umělecké dílo jiným způsobem než s divákem o generaci či generace starším. Byl jsem proto velmi zvědav, jak si s touto specifickou rozmluvou poradí autoři projektu Aladinova kouzelná lampa, který, jak jsem záhy pochopil, není určen pouze k pasivnímu vnímání, ale předpokládá i aktivní účast dítěte. Za velice sympatický a potřebný považuji již samotný nápad přimět dítě, aby prostřednictvím tohoto projektu aspoň na čas opustilo svět pasivního vnímání reality, tedy svět, ve kterém komunikuje s ostatními lidmi především přes obrazovku počítače či malého displeje mobilního telefonu, svět, kde kontakt i s jeho vrstevníky probíhá zejména přes SMS či nejrůznější sociální sítě. Je to paradoxní, ale v době, ve které má technika výrazně pomáhat komunikaci mezi lidmi, žijí lidé a děti obzvláště čím dál více ve společenské izolaci, v osamění. Vzhledem k této situaci považuji tedy touhu autorů publikace po návratu dítěte k hravosti, pocitu sounáležitosti s ostatními a v neposlední řadě ke znovuoživení nádherného světa fantazie v dětské mysli za úžasnou, potřebnou a hlavně velice originální.
Recenze – tisková verze (.pdf)
Kniha Aladinova kouzelná lampa je bohatě doplněna obrázky od ilustrátorky Ruixi Guo. Formát knihy je větší A4; papír je tužší, recyklovaný, v přírodní barvě, se stoprocentním podílem druhotné vlákniny; vazba je šitá, tvrdá, nepoškrabatelné lamino; váha circa 550g.
Copyright © 2017 ABC Music v.o.s. Všechna práva vyhrazena. All rights reserved.
ABC Music and its logo are registered trademarks; other trademarks are used under licence.
website by » papaguy.net